Merre tovább?
A projektet 2015. júniusában indítottuk el a 2014/15-ös tanév 7-8. osztályos tanulókkal. Mivel már év vége felé jártunk, az első foglalkozás keretében a Munkaügyi központba való látogatást tartottuk célra vezetőnek.
Pályaorientációs projekt - Merre tovább?
A projektet 2015. júniusában indítottuk el a 2014/15-ös tanév 7-8. osztályos tanulókkal. Mivel már év vége felé jártunk, az első foglalkozás keretében a Munkaügyi központba való látogatást tartottuk célra vezetőnek. Sajnos az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy azok a diákok, akik kiesnek az iskolarendszerből (pedig megkezdik tanulmányaikat, de nem fejezik be), találkozva velük az utcán, vagy éppen betévednek az iskolába, sajnos nem tudják, hogy merre induljanak el. Továbbá számukra az ügyintézési folyamatok elkezdése munkanélküliség esetén illetve munkakeresés terén nehezen indul. Ennek azonban több összetevője is van: mint például nem tudják, kihez kell fordulni, milyen iratokra van szükségük….
A Munkaügyi Központba való látogatásnak nagyon örültek, az ott kapott információk közül leginkább a diákmunka érdekelte őket, hiszen a végzős diákok többsége már betöltötte a 16. életévét. Mindennek az eredménye is meglett, mert a nyáron találkozva volt diákjaink közül többnek is sikerült nyári munkát vállalnia, ami hozzásegítette őket az iskolakezdéssel járó költségek csökkentéséhez.
A látogatás után a faliújságon a pályaorientációval kapcsolatos rész jó ötletnek bizonyult, mert adott témákban készült írásokat az egész iskola diákközössége megismerheti illetve pályaválasztással, továbbtanulással kapcsolatos információk folyamatosan kikerültek, amit a diákok szívesen nézegetnek, olvasgatnak.
Az 2015/16-os tanév szeptember és október hónapja programokban gazdag volt a diákok számára, amit nagy örömmel fogadtak. Az üzemlátogatásokat azzal a céllal szerveztük tanulóink számára, hogy közelebb kerüljenek szakmákhoz, foglalkozásokhoz, illetve az itt végzett munka szabályaival megismerkedjenek.
A szakképző intézményi látogatások keretében betekintést nyerhettek a keresett szakmákkal, illetve azokkal az elvárásokkal, melyeket intézmények támasztanak tanulóik számára a sikeres végzettség megszerzése érdekében. Képet kaphattak azzal kapcsolatosan is, hogy mely szakmák azok, melyek egyéni képességeikkel, valamint tanulmányi eredményeikkel számukra elérhetők. A 8. osztályosoknak van még lehetőségük javítani tanulmányi eredményeiken, míg az alsóbb évfolyamokon tanuló diákokra motiválóan hathat, jövőbeni terveik megvalósításához a jobb tanulmányi eredmény elérése.
Az kiscsoportos foglalkozások jó hangulatban teltek. A tárgyalkotás során rájöttek, hogy egy egyszerű bérlettartó elkészítéséhez is milyen összetett munkafolyamatra van szükség.
A jövőben is folytatjuk kisebb csoportokban, olyan foglalkozások megtartását, amelyek során fejlődik önismeretük, együttműködő képességük, és azok a készségeik, képességeik, amelyek hozzásegítik őket olyan szakma megválasztásához, amelyben örömüket találják, és sikereket érhetnek el. Így talán kevesebb lesz a lemorzsolódás, tovább bent maradnak az iskolarendszerben.
Faliújság – Merre tovább?
2015. június 6-án a kiballagó 8. osztályosokkal létre hoztunk egy faliújságot, melyen azok a szakmák szerepelnek, amelyre jelentkeztek. A faliújság további célja, hogy ide kikerüljenek a továbbtanulással kapcsolatos információk, valamint gyerekek által készített szakmákkal kapcsolatos írások, rajzok.
Szakmákkal kapcsolatosan kutattunk. Melyik szakmához milyen iskolatípusban kell továbbtanulni. Megnéztük, hogy a különböző szakmáknál milyen feladatokat kell elvégezni. Engem meglepett, hogy a pincérnek nem csak az a feladata, hogy felszolgáljon. Kutatásom során megtudtam, hogy a pincér feladata, már a vendég megérkezése előtt elkezdődik. Neki kell megterítenie, a terítéket kiválasztania, mint például alkalomhoz illő tányérok és poharak. Azt asztaldíszítésről is neki kell gondoskodnia. Feladata még az étlapok, itallapok és árlapok összehasonlítása. Az érkező vendégeket is neki kell fogadnia. Nekem azért tetszik a pincér szakma, mert ők mindig nagyon ápoltak, udvariasak és egyforma ruhájuk van. Remélem sikerül elvégeznem ezt az iskolát.
Orsós Péter Rajmund 8.o
Látogatás a Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Marcali Kirendeltségén
2015. június 2-én ellátogattunk a munkaügyi központba, ahol a kirendeltség vezető fogadott bennünket. Rövid előadást hallgattunk. Új fogalmakkal ismerkedtünk meg, mint szakképzetlen, szakmával rendelkező. Megtudtuk, hogy mit jelent a pályakezdő.
Érdekelt bennünket, hogy ha nincs munkánk, vagy munkanélkülivé válunk, akkor hogyan kell a munkaügyi központba bejelentkezni. Vinni kell magunkkal a személyigazolványunkat és lakcímkártyát, a bizonyítványunkat.
Megtudtuk az is, hogyha nem regisztráltatjuk magunkat, akkor semmilyen állami támogatást nem kapunk, és nekünk kell fizetnünk a TB-t is, ha orvoshoz szeretnénk elmenni.
Horváth Laura 8.o
Marcali Szaki
Ma ellátogattunk a marcali szakképzőbe. Ide nagyon sokan jönnek tanulni a mi iskolánkból. Ez nincs messze és nem kell kollégiumba költözni, azért jó, mert minden nap haza lehet menni. Itt tovább lehet tanulni bőrdíszművesnek. Nekem ez nagyon tetszik, mert szép dolgokat lehet készíteni. Lehet még pék-cukrásznak is tanulni. Ha esetleg nem megy valami jól a tanulás, akkor a mi iskolánkból jönnek a tanárok és segítenek nekünk. Itt is minden nap iskolába kell járni, de csak egy hétig, mert a másik héten gyakorlatra mennek.
Baranyai Martina 5.o
Pályaválasztási nyílt nap
Széchenyi Zsigmond Mezőgazdasági Szakképző Iskola által szervezett pályaválasztási nyílt napon vettek részt iskolánk felső tagozatos diákjai. Évek óta jól kapcsolatot ápolunk az intézménnyel, ahová diákjain közül is többen jelentkeznek szakmára.
Huszti Gábor igazgatóhelyettes köszöntötte a diákokat és tárta eléjük a képzési lehetőségek széles palettáját. Nagy súlyt fektetett az érettségire felkészítő évfolyamok bemutatására,a hiányszakmákhoz kapcsolódó ösztöndíj rendszerre, a technikusképzésre, a tangazdaság működésére, a személyi, tárgyi feltételek meglétére, a pozitív jövőkép adására.
A diákoknak igyekeztek megmutatni iskola képzéseit, szakmákhoz kapcsolódó elvárásokat, a minőségi oktatás-nevelés környezetét, a hagyományok ápolását. és szakmunkás bizonyítvány megszerzéséig. A tanpályán élőben láthattak egy fadöntését, láthatták a körszeletek vágását, a gallyazás technikáját. Szakmai előadás keretében ízelítőt kaphattak az erdész, vadász képzésről.
Nagyon tetszett a nyíltnapon látottak. Még csak 5. osztályos vagyok, nem tudom mi szeretnék lenni. De nagyon tetszett, ahogy a tanulók a gépeket használták a favágáshoz. Jó volt kipróbálni, hogy milyen traktorban ülni.
Címkék: Iskolai programok